Wat weet je over aminozuur?

Aminozuur wordt ook wel vergeleken met de bouwstenen van eiwitten. Het lichaam breekt namelijk automatisch eiwitten af tot aminozuren. Een deel hiervan wordt gebruikt voor het verbranden van energie of plas je uit. Het andere deel wordt ingezet voor de aanmaak van lichaamseigen eiwitten, die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Aminozuur heeft verschillende werkingen. Zo speelt deze stof een belangrijke rol bij het vervoer en de opslag van voedingsstoffen, ze zorgen voor aanmaak van nieuwe cellen, dragen bij aan een goede spijsvertering, zorgen voor de energieproductie en voor overdracht voor prikkels. Ook levert aminozuur een belangrijke bijdrage aan het opbouwen en onderhouden van je spieren en de aanmaak van ster bindweefsel en de groei van gezonde botten. Daarnaast kunnen spieren sneller herstellen na een krachttraining. Het is dan ook niets voor niets dat veel sporters supplementen slikken met deze stof erin.

Welke aminozuren zijn er?
Er is niet 1 aminozuur, er bestaan namelijk 22 verschillende soorten fundamentele aminozuren die je lichaam nodig heeft. Je kunt deze aminozuren onderverdelen in drie categorieën. Zo heb je de niet-essentiële aminozuren, deze aminozuren worden door het lichaam zelf aangemaakt. Daarnaast heb je de semi-essentiële aminozuren. Dit zijn aminozuren waar je lichaam soms niet voldoende van aanmaakt om in je behoefte te voorzien, bijvoorbeeld bij een medische aandoening of na zwaar sporten. En daarnaast heb je de essentiële aminozuren. Deze worden niet door het lichaam aangemaakt en moet je dus uit voeding halen. kan je lichaam niet aanmaken en haal je uit je voeding. Je kan ze binnenkrijgen door eiwitten te eten. Het is dan belangrijk om gevarieerd te eten, omdat verschillende eiwitten verschillende aminozuren bevatten. Zo zijn peulvruchten bijvoorbeeld rijk aan lysine en arm aan methionine. Bij granen is dit net andersom.

Wanneer heb je behoefte aan extra aminozuren?
Je kan extra behoefte hebben aan aminozuur als je wilt afvallen, fanatiek sport of als je problemen hebt met slapen. Wanneer je graag wilt afvallen kan aminozuur helpen. Je valt namelijk af als je meer verbrandt dan de calorieën die je binnen krijgt. Als je eiwitrijke voeding eet, krijg je sneller een vol gevoel waardoor je minder zal gaan eten. Ook dragen eiwitten en aminozuren bij aan het behoud van spieren terwijl je gewicht verliest. Daarnaast speelt deze stof ene rol bij de aanmaak van lichaamseigen groeihormoon, dat een rol speelt bij vetverbranding. Ook sporters die aan krachttraining of duursport doen hebben behoefte aan meer aminozuur. Zij verbranden namelijk in een korte tijd veel energie en willen hun spieren sneller laten herstellen. Sporters gebruiken dan ook vaak eiwitshakes om zo aan voldoende bouwstoffen te komen. Door meer aminozuur lukt het sporters om sneller meer herhaaloefeningen uit te voeren en kracht op te bouwen. Als laatste helpt aminozuur ook bij een goede nachtrust. Zo is de aminozuur tryptofaan van belang voor de aanmaak van melatonine, het stofje dat je lichaam een seintje geeft om te gaan slapen. Deze aminozuur kan een rol spelen bij het verminderen van stress en rusteloosheid.