Aan je conditie bouwen zonder de kou in de gaan? Deze cardio oefeningen doe je thuis!

COVID-19 houdt ons leven nog altijd in bedwang en jammer genoeg betekent dat ook een pak minder lichaamsbeweging. Recreatief sporten is voor de meeste mensen onmogelijk geworden, de sportscholen zijn dicht en de koudere temperaturen maken het ook niet echt aanlokkelijk om buiten te gaan joggen of fietsen.

Gelukkig hoeft dat niet te betekenen dat er geen mogelijkheid is om fit te blijven. Er zijn heel wat leuke cardio-oefeningen die je gewoon vanuit het gemak van je eigen huis uit kunt voeren.


Gebruik die crosstrainer

Heel wat mensen hebben thuis een crosstrainer staan zonder dat ze er ooit iets mee doen. Heb je er nog geen staan? Dan is dit misschien het ideale moment om er eentje in huis te halen. Dit apparaat is immers één van de beste manieren om jouw conditie op peil te houden of zelfs te verbeteren.

Het is een combo van verschillende bewegingen (denk aan fietsen, traplopen, hardlopen en meer) die jouw lichaam tot die volgende stap brengen. Met elke dag een half uurtje werk op de crosstrainer versterk je je spieren, val je af en doe je wonderen voor jouw hart. Bovendien is het ook een apparaat dat jouw gewrichten belasting bespaart. Weinig risico’s voor blessures dus.

Of toch een hometrainer?

Iedereen kent wel een hometrainer: het is in essentie een indoor fiets. Het is echter ook een leuke manier om aan jouw lichaam te werken zonder het huis te verlaten. Dankzij het verstelbaar zadel is dit trainingstoestel geschikt voor iedereen.

Het woord om dit toestel te beschrijven is dan ook aanpasbaar. Je kunt de weerstand aanpassen voor een zware of een lichte training. Er zijn verschillende programma’s om te doorlopen (bijvoorbeeld intervaltraining) en niveaus waarop je kunt werken.

Het grootste voordeel is echter misschien wel dat je gewoon lekker jouw hometrainer voor de televisie kunt parkeren. Een serie kijken terwijl je fysiek fitter wordt? Het kan!

Oefeningen zonder toestel

Heb je dan echt apparatuur nodig om aan jouw conditie te werken thuis? Natuurlijk niet. Er zijn ook heel wat oefeningen die je onder het eigen dak uit kunt voeren waar je enkel jouw lichaam voor nodig hebt. Hier zijn een paar van de beste:

thuis trainen
Het voordeel van thuis trainen is dat je het op ieder moment dat het jou schikt, kan inplannen.

Jumping Jacks

De jumping jack is een oefening waarbij je rechtstaand begint met de voeten tegen elkaar. Je maakt een sprong waarbij je jouw voeten spreidt bij het landen en strekt tegelijkertijd jouw armen uit boven je hoofd. Je springt terug naar de startpositie en herhaalt deze beweging. Een ideale oefening voor explosiviteit en uithouding.

Mountain climbers

Voor een mountain climber begin je in de plank positie met gestrekte armen. Vervolgens lanceer je jouw ene knie richting buik en diezelfde knie weer terug naar de startpositie. Je doet hetzelfde met de andere knie en blijft de beweging afwisselen. Afhankelijk van jouw tempo werk je aan jouw explosiviteit, uithouding en/of controle.

Jump squats

Iedereen kent wel de gewone squat. Absoluut één van de oefeningen die de gemiddelde fitnesser het meeste haat. De jump squat is een oefening waarbij je eerst rechtstaand jouw voeten op schouderhoogte zet. Vervolgens ga je in een squat-positie door door jouw knieën te zakken.

Wanneer je diep genoeg gezakt bent spring je zo hoog je kan de lucht in. De landing doe je in de squat-positie waarin je jezelf gelanceerd hebt.