Pakketjes bestellen, het gebeurt dagelijks. Duizenden mensen bestellen hun producten online, van interieur tot kleding tot kinderspeelgoed. Het is niet gek dat de bezorgdiensten zo nu en dan roodgloeiend staan vanwege de drukte. Dat er soms al op de websites van bezorgdiensten vermeld staat, dat er rekening dient worden gehouden met vertraging van bezorgingen in verband met de drukte.

Maar al die drukte, al die postbussen, die pakketdiensten, vervoeren die allemaal alleen onze bestelde pakketjes? Het antwoord is nee. Nee, wij Nederlanders kopen veel, maar wij sturen ook ontzettend veel goederen retour. Het retourpercentage in Nederland is 13%, daarvan is 44% afkomstig uit de fashion branche. Met name bij kledingwebshops zijn er dus veel retourzendingen. De gemiddelde webshop heeft een retourbeleid op hun website staan en dat is niet voor niets. Kleding wordt vaak online gekocht om het daarna thuis te passen. Alles wat niet voldoet qua maat, kleur of model gaat in verzenddozen of cellofaan zakken retour.

Als consument bepalen we zelf of we de stad in gaan of via een webshop bestellen. We hebben in dat opzicht zelf in de hand of we te maken krijgen met retourzendingen. Voor bedrijven is dat anders. Als bedrijf heb je allereerst te maken met retourzendingen van je consumenten, maar ook heb je soms te retourneren artikelen aan je leveranciers. Er zijn verschillende manieren om artikelen te retourneren.

De meest klantvriendelijke retouroptie.

Als jij het jouw klant écht gemakkelijk wilt maken, dan laat je retourpakketjes ophalen aan huis. Op deze manier blinkt jouw webwinkel uit in kwaliteit en service. Kosten zijn in overleg met bijvoorbeeld PostNL te bespreken. Je klant hoeft alleen te zorgen voor stevige verzenddozen of cellofaan zakken waarin het product verzendklaar is. Vervolgens kan jij kiezen wanneer je het pakket wilt laten ophalen. Laat je het aan je klant over, kies je voor de volgende dag of laat je retourneren wanneer de postbezorger toch al aan de deur staat? De keuze is aan jou.
De voordelen van retourzendingen op laten halen aan huis zijn:

  1. Het is de snelste manier.
  2. Klanten kunnen dit combineren met de aflevering van andere pakketjes.
  3. Je kunt je pakket volgen met track en trace.

De praktische retouroptie.
De meest voorkomende retouroptie is toch wel om je retourpakket af te geven bij een PostNL punt, DHL punt of andere vervoerder. Dit is een efficiënte en klantvriendelijke keuze. Je klant kan zelf kiezen waar en wanneer hij zijn retourpakket afgeeft. De kosten van de te retourneren goederen kan je zelf dragen als bedrijf door middel van een antwoordnummer. Dit kan per product wel weer verschillen. Bijvoorbeeld een gamebureau terug sturen werkt toch iets anders dan een kleiner pakketje. Of je vraagt een bijdrage van je klant. Voordelen van deze vorm van retourneren zijn:

  1. Altijd wel een locatie in de buurt van je klant.
  2. Hogere klanttevredenheid door gratis retourneren. (als je daarvoor kiest)
  3. Retourlabel laten printen op het post punt.
  4. Pakket volgen met track en trace.

Internationaal retourneren

Ben je een internationaal bedrijf? Dan heb je natuurlijk ook met internationale retourneringen te maken. Het is belangrijk dat je ook dat goed aanpakt als bedrijf. Je consument koopt nu eenmaal sneller als hij weet dat de aankoop probleemloos weer te retourneren is. Als je dit goed aanpakt heeft het verschillende voordelen:

  1. Soepel verloop door goede internationale retournetwerken.
  2. Het is mogelijk om je retourproducten verzameld te ontvangen.
  3. Binnen Europa is je retourzending te volgen met track en trace.
  4. Pakketten zijn te verzekeren tot 500 euro.

Een prachtig initiatief

Heb jij als bedrijf veel met retourzendingen te maken? Zie jij een opstapeling van producten die je niet meer als nieuw kunt verkopen door ontbrekende verpakkingen of lichte beschadigingen? Dan kan je daar toch een maximaal rendement uithalen. Want de producten weggooien zou zonde zijn. Je kunt maximaal voordeel uit je retourstroom halen als je gebruik gaat maken van retourplaza.nl. Op deze site bied je je producten dan aan met een gepaste korting, en zo maak je er een ander blij mee. De kans is groot dat je een hogere opbrengst ontvangt voor je geretourneerde artikelen, terwijl je retourkosten lager zijn.

Daarnaast verkoop je je producten sneller, hoef je er minder moeite voor te doen en voorkom je verspilling. Zo draag je als bedrijf ook nog bij aan een beter milieu.
Retourplaza ontvangt namelijk de artikelen die door je klanten geretourneerd zijn. Ze controleren, beoordelen en fotograferen alle artikelen. Vervolgens bieden ze de producten aan op hun website met een korting bovenop de laagste internetprijs. Zij beoordelen aan de hand van de status van het geretourneerde product, wat de prijs gaat worden. Bij verkoop van de producten regelen zij de afhandeling, zowel verwerking en verzending van de bestellingen als klantenservice en garantie afhandelingen. Aan het einde van elke maand ontvang jij als bedrijf jouw opbrengsten van je geretourneerde artikelen, die op deze wijze weer terug in omloop zijn.

Zo zie je dat er veel mogelijk is met retourzendingen. Zowel voor bedrijven als voor particulieren. Er is met een beetje goede wil zelfs bij te dragen aan het milieu door een mooi tweede leven te bieden aan geretourneerde artikelen.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>