• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Career
  • /
  • De perfecte pitch voor jouw bedrijf volgens experts

Of je nu een startende ondernemer bent of al heel ervaren, jezelf en jouw bedrijf pitchen kan een behoorlijk uitdaging zijn. Ter geruststelling; Hier hebben zelfs de grootste CEO’s nog vaak moeite mee. Niet voor niks zijn er complete cursussen en boeken vol geschreven over deze materie. Toch zijn er een aantal eenvoudige tips volgens experts die ervoor zorgen dat jij een goede eerste, maar ook tweede indruk maakt en dit alles zonder arrogant te klinken. Hier de essentials op een rijtje. 

De twee indrukken tactiek

Onderzoek heeft uitgewezen dat maar 10% van de mensen de naam van iemand onthoudt wanneer deze zich voorstelt. Mensen zijn nu eenmaal vooral druk met zichzelf, met de wijze waarop zij overkomen. Onderscheid jezelf dan ook door de naam altijd wél goed te onthouden en wanneer je deze niet goed verstaat nogmaals te herhalen. Hier is niks mis mee, maar toont juist betrokkenheid. Houd er daarnaast dus rekening mee dat je gesprekspartner jouw naam niet meer weet. Iets wat je juist wilt voorkomen. Visitekaartjes maken is hier de eenvoudige oplossing voor. Ook in tijden van social media is dit probleem namelijk anders niet te tackelen; Wanneer ze je naam niet meer weten, ben jij online onvindbaar! 

Je woordje klaar

Wanneer de voorstelronde klaar is en je meer de diepte in kunt gaan, is het goed om te weten welke indruk je wilt maken. Hierbij is het ook goed om te weten tegenover wie je staat. Om jouw verhaal goed af te stemmen op je gesprekspartner is het aan te raden om eerst interesse in hem of haar te tonen. Wat voor bedrijf heeft iemand en hoe groot is het? Door vooraf subtiel te inventariseren kun jij vervolgen díe zaken belichten in jouw verhaal die hierop aansluiten. Kortom, de sales start eigenlijk direct. 

Jouw verhaal

Zodra het tijd is om jouw verhaal te vertellen is het goed om een aantal zaken in je hoofd te hebben die je altijd wilt pitchen; De producten/diensten die je levert en de kernwaarden waar je voor staat. Het is goed deze vooraf op papier te zetten en eventueel samen met collega’s of een professionele coach te bespreken. Dit zorgt ervoor dat jouw verhaal er zonder hapering uitkomt. Dit is zeer belangrijk, want ook hierbij geldt dat er over het algemeen niet heel goed geluisterd wordt. Meer dan 90% van de communicatie gaat over non-verbale zaken en niet over de inhoud. Door een zelfverzekerd en duidelijk verhaal te hebben, speel jij een sterke non-verbale kaart. 

Op tijd komen
Deze tip hadden we natuurlijk ook bovenaan kunnen zetten, want hier begint het allemaal mee. En met op tijd komen bedoelen we óók iets eerder dan op het afgesproken tijdstip er zijn. Zo kun je bijvoorbeeld na een reis je nog even opfrissen of even naar het toilet, in plaats van in één keer door te moeten naar de meeting. Niets vervelender dan te laat komen, ook voor de andere partij.

Kortom, een goede voorbereiding is bij een pitch ook het halve werk. Maar die andere helft betreft echt maatwerk. Door slim in te spelen op wat een gesprekspartner jou vertelt en vervolgens daar rekening mee te houden zet jou al één grote stap op voorsprong. Door daarnaast wel écht te luisteren, zorgt ervoor dat jij acuut bij de uitzondering hoort en je daarmee onderscheidt van anderen. Succes!

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>