Heftrucks en reachtrucks: beide zijn voertuigen die speciaal zijn ontworpen voor het heffen en verplaatsen van zware lasten. Ze werken ongeveer hetzelfde en ze zien er ook ongeveer hetzelfde uit. Toch zitten er wel verschillen tussen de twee voertuigen. Hieronder leggen we jou haarfijn uit wat het verschil is tussen een elektrische heftruck en een reachtruck. Zodat jij de juiste keuze kunt maken in je aanschaf. 

Positie van de bestuurder

Het eerste verschil tussen een heftruck en een reachtruck heeft te maken met de positie van de bestuurder. Bij een elektrische heftruck zit de bestuurder direct achter de vork, met zijn gezicht naar het heffings mechanisme. Op een reachtruck zit de bestuurder een kwartslag gedraaid. De bestuurder heeft dus een ander perspectief, wat zorgt voor een andere rijervaring. Ook zitten er daardoor verschillen in de besturing. 

Verschil in banden

Een ander verschil tussen een heftruck en een reachtruck zijn de wielen eronder. Heftrucks hebben meestal vier grote rubberen banden. Reachtrucks hebben daarentegen banden die veel kleiner en stijver zijn. Vaak hebben reachtrucks ook maar drie banden. Hierdoor kan de reachtruck heel gemakkelijk om zijn eigen as draaien en met gemak door nauwe doorgangen navigeren. 

Locatie waar de truck gebruikt wordt

Het volgende verschil is de locatie waar de truck gebruikt wordt. Reachtrucks mogen alleen binnen worden gereden, ze werken dan ook het best op vlakke magazijnvloeren. Wanneer je de reachtruck bijvoorbeeld op het trottoir of op de openbare weg probeert te gebruiken, missen de banden demping. Heftrucks met luchtbanden kunnen wel buiten en op de openbare weg worden gebruikt. Daarom is een heftruck de goede keuze voor bedrijven die zich veel op hun (buiten)terrein moeten verplaatsen. Als aan bepaalde eisen wordt voldaan mogen heftrucks ook op de openbare weg rijden. 

Contragewicht

Het laatste aanzienlijke verschil tussen een heftruck en een reachtruck is het contragewicht. Achter de heftruck bevindt zich namelijk een contragewicht, dit gewicht wordt toegevoegd om het voertuig stabiliteit te geven en om te voorkomen dat deze voorover kantelt bij het heffen van zware lasten. Reachtrucks hebben dit contragewicht niet. De reachtruck heeft, zoals eerder genoemd, een andere positie voor de bestuurder, waardoor het voertuig zelf als contragewicht fungeert. In principe kunnen daardoor heftrucks iets zwaardere lasten aan dan reachtrucks. Dit hangt echter wel af van het model. 

Zoals je dus net hebt gelezen zitten er een aantal wezenlijke verschillen tussen heftrucks en reachtrucks. Zo heeft de bestuurder een andere zitpositie, zit er een verschil in de banden, komen de trucks op verschillende locaties beter tot hun recht en zit er een verschil in het contragewicht. Door al deze verschillen is het natuurlijk ook logisch dat de certificaten die gehaald moeten worden voor de machines verschillend zijn. 

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>