Het einde van de swoosh?

Merken zijn natuurlijk altijd aan twee dingen te herkennen. Aan de ene kant is er natuurlijk de naam. Daarnaast is echter het logo minstens zo belangrijk. Elk merk gaat bijvoorbeeld door een fase waarbij de merknaam in het geheel niet gebruikt wordt en het logo voor zich moet spreken. Sportmerk Nike doet nu echter iets heel anders. Dat haalt namelijk de swoosh meer en meer weg van de nieuwe items die het op de markt brengt. Dat is bijvoorbeeld al te zien aan de nieuwe sneakers die de afgelopen tijd gepresenteerd zijn door het merk.

Geen grote uitingen meer
Onder andere op de nieuwe modellen van een aantal iconische lijnen van de fabrikant, zoals de Air Max en de Jordans, is het merkteken niet meer groot te vinden. Waar het altijd aan de zijkanten van de schoenen zat, is het nu zo dat de zijdes geheel leeg zijn bij sommige modellen in deze lijnen. Daardoor krijgen de sneakers ook ineens een hele andere uitstraling. De manier waarop de swoosh verwerkt zat op de schoen was immers lange tijd een belangrijk onderdeel van het design van de nieuwste toevoegingen aan de collectie. Dat is nu veranderd.

Wel in het klein
Het merkteken mag dan niet meer groot aan de zijkanten van sommige modellen van de designer terug te vinden zijn, maar helemaal verdwenen is het niet. Het is namelijk wel zo dat het nog op een aantal plekken in het klein te vinden is. Zo is dus nog altijd wel te herkennen dat het bijvoorbeeld om de nieuwste Jordans gaat. Dit zal natuurlijk altijd ook wel zo blijven. Toch kan gesteld worden dat er een flinke breuk in stijl is doorgevoerd bij het Amerikaanse sportmerk. De vraag is hoe dit zich verder ontwikkelt de komende tijd.

Ervaring met kledingstukken
Helemaal nieuw is het experiment niet. Ook op andere items heeft Nike door de jaren heen al verschillende varianten van de merkuitingen uitgetest. Zo was er vroeger ruimte voor de merknaam en de swoosh onder elkaar. Daarna werd vaak één van beide gekozen. Ook het verdwijnen van de merktekens kan misschien wel een optie zijn voor meer en meer kledingstukken. Bijvoorbeeld door meer de nadruk te leggen op de logo’s van de topsporters die bij de fabrikant onder contract staan. Dit zal hoe dan ook voor een flinke verandering op stijlgebied zorgen en voor nieuwe groepen liefhebbers.