• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Career
  • /
  • Hoe zet je met je bedrijf de volgende stap op het gebied van e-commerce?

Verkoop je producten? Grote kans dat je ambieert om je bedrijf steeds groter te laten groeien – welke producten of productgroepen je ook verkoopt. Dat is een prachtig doel! Maar hoe je er komt? Daar is natuurlijk veel tijd, moeite en aandacht voor nodig. In dit artikel delen we tips om te groeien op het gebied van e-commerce.

Webshop uitbreiden

Je verkoop loopt al behoorlijk op rolletjes. Toch voel je dat het tijd is voor de volgende stap, namelijk het verder uitbreiden van je webshop. Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar de Nederlandse markt, maar ook naar de internationale markt. Hier valt immers nog veel winst te behalen! Gebruik de schaalbare en flexibele e-commerce oplossing Shopify Plus.

Het is een ideale Saas oplossing om online beter te scoren. Je kiest namelijk voor een schaalbaar, out of the box e-commerce platform. Als je bedrijf groeit, zeker internationaal, krijg je meer bezoek en verkeer. Dat moet je webshop natuurlijk wel kunnen draaien. Dit systeem kan tot wel 10.000 transacties per minuut aan, met een ongelimiteerde bandbreedte en een uptime garantie van 99,99%.

Piekmomenten en drukke dagen zijn dus geen zorg meer! Perfect bij de lancering van een nieuw product in je webshop of op andere belangrijke momenten. Je zorgt ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is, snel laadt en goed presteert op verschillende apparaten.

Marktonderzoek

Om je verkoop met succes uit te breiden, is het slim om marktonderzoek uit te voeren. Ga er zelf mee aan de slag of laat een expert dit voor je doen. Voer marktonderzoek uit om trends en kansen in jouw branche te begrijpen. Welke trends kun je aangrijpen? Wat kun je juist beter laten liggen? Analyseer welke producten en productgroepen goed presteren en identificeer nieuwe kansen. Het is ideaal om hier meer inzicht in te hebben.

Analyseer daarbij ook je concurrenten. Identificeer wat ze goed doen: waar kun je iets van leren? Maar nog belangrijker: waarin kun jij je onderscheiden van je concurrenten? Stel jouw USP’s vast. Dit kun je weer meebrengen in alle onderdelen van je bedrijf en ook naar belangrijke relaties in je netwerk, zoals je Shopify partner. Dit kan bijvoorbeeld weer relevant zijn in optimalisaties voor zoekmachines (SEO), om de online zichtbaarheid te vergroten. Wat wil je meteen aan je doelgroep(en) meegeven? En waar spreek je de doelgroep(en) mee aan? Kennis hierover is relevant.

Evaluatie

Kijk niet alleen vooruit, maar analyseer ook de huidige situatie waarin je staat met je bedrijf. Kijk daarbij goed naar je huidige e-commerceprestaties, inclusief verkoopcijfers, klanttevredenheid en conversieratio’s. Welke learnings kun je hieruit halen? Identificeer sterke punten en juist ook punten die verbetering behoeven. Hier kun je nieuwe doelen weer op aanpassen of inrichten. Maar je kunt er ook gerichtere verbeteringen uit ophalen, bijvoorbeeld op het gebied van de uitbreiding van je productaanbod om een breder publiek aan te spreken.

Marketing

Om meer klanten te krijgen, heb je een sterke marketingstrategie nodig. Bouw je marketingstrategie bijvoorbeeld ook uit tot internationaal niveau. Welke campagnes kun je opzetten, bijvoorbeeld op social media of in zoekmachines? Onderzoek ook verkoopmogelijkheden op dit gebied, zoals de inzet van social media platforms voor de verkoop.

Dit kun je als een extra verkoopkanaal zien. Voer dergelijke marketingplannen niet alleen uit, op het gebied van online advertenties, e-mailmarketing en social media, maar meet ook de resultaten. Maak gebruik van data-analyse om de effectiviteit van je marketinginspanningen te meten. Op die manier maak je data-gedreven beslissingen voor verdere optimalisatie, zodat je op de resultaten kunt vertrouwen.

Klantenservice

Een laatste aandachtspunt? De klantenservice! Investeer in een efficiënte klantenservice, met onderdelen zoals live chat en e-mailondersteuning. Zorg dat er snel antwoord komt op vragen en klachten. Maar denk bij goede klantenservice ook aan een vlekkeloos verzend- en retourproces. Gebruik gegevens en analyses om een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden aan je klanten: hier is steeds meer in mogelijk.

Het zetten van de volgende stap op het gebied van e-commerce voor je bedrijf vereist een doordachte strategie en implementatie. Met de bovenstaande tips zet je de eerste stappen in de goede richting!

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>