Rugpijn: wat doe je er tegen en hoe ga je er mee om?

Iedereen heeft wel eens last gehad van een vervelende rugpijn. Dit kan een pijn zijn in de onderrug, of juist hogerop richting de schouderbladen. Als je er eens in de tijd last van hebt is dit niet zo een groot probleem. Wanneer je echter dagelijks met rugpijn te maken hebt wordt het een groot probleem.

De zeurende pijn gaat langzaam je level overheersen. Als de pijn zeer overheersend en lang aanhoudt kan het zelfs tot een depressie of burn-out leiden. Vandaar dat we in dit artikel ingaan wat je hier eventueel tegen kan doen.


Vind de oorzaak

Het eerste wat je moet doen bij rugpijn is de oorzaak zien te achterhalen. De oorzaak speelt in veel gevallen namelijk een sleutelrol in het vinden van een oplossing. Mogelijke oorzaken kunnen zijn;

  • een verkeerde bureauopstelling / werkhouding
  • zwaar en verkeerd getild
  • een verkeerde beweging gemaakt hebben
  • een geboren afwijking
  • ziektes

Lokaliseer de pijnplek

Probeer zo goed mogelijk te omschrijven waar de pijn zich voornamelijk afspeelt. Is dit laag in de onderrug of juist bovenaan de onderrug. Zit het aan een bepaalde kant van de bovenrug of verspreid de pijn zich naar verschillende plekken. Door de pijnplek goed te omschrijven kan een expert of specialist je het best helpen met een oplossing.

Een oplossing

Het belangrijkste is natuurlijk om een oplossing te vinden. Heb jij alles al geprobeerd en heeft niks geholpen? Op rugpijn weg weten ze samen met jou de oorzaken te vinden om vervolgens een oplossing te vinden.

Uiteraard kan je ook naar de fysiotherapeut of proberen meer te bewegen. Door regelmatig te sporten maak je je lichaam en je spieren los. Dit zal zeker niet altijd alles oplossen maar is de moeite waard om te proberen.