• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Career
  • /
  • Je thuiskantoor inrichten: gebruik onze 5 tips!

Het aantal thuiswerkers in Nederland is sinds de coronacrisis flink gestegen. Er zijn steeds meer bedrijven die werknemers de mogelijkheid bieden om thuis te werken. Zowel werkgevers als werknemers ervaren er nu de voordelen van. De verwachting is dan ook dat een groot deel ook na de coronacrisis thuis blijft werken.

Vanuit huis werken biedt ontzettend veel voordelen, maar ook een aantal nadelen. Zo wordt je sneller afgeleid en wordt er meestal niet ergonomisch gewerkt. Voor thuiswerkers is het dan ook essentieel om een fijne thuiswerkplek te creëren. Denk aan een fijne ruimte en comfortabele kantoormeubelen. Dit zorgt ervoor dat je productief kunt werken en geen last krijgt van lichamelijke klachten.

Ga je aan de slag met het inrichten van je thuiskantoor? Dan is het van belang om rekening te houden met een aantal punten. In deze blog geven we vijf tips om een fijn thuiskantoor te creëren.

Tip 1: Bepaal de ruimte

De ruimte waarin je jouw thuiskantoor creëert is ontzettend belangrijk. Het beste kan je kiezen voor een afgesloten ruimte met voldoende daglicht. Een ruimte die je kan afsluiten voorkomt dat je snel afgeleid wordt, waardoor je productiever kunt werken. Verder wordt het als fijn ervaren als je thuiswerkplek beschikt over een raam die je (deels) open kunt zetten voor frisse lucht.

Tip 2: Creëer voldoende opbergruimte

Een werkplek vol met spullen en rommel komt de concentratie niet ten goede. Sterker nog: je werkplezier wordt minder als je bureau niet opgeruimd en schoon is. Ons advies is daarom om minimaal één keer per week je werkplek schoon te maken. Hou bij het inrichten rekening met de opbergruimte. Je kan maar beter voldoende opbergruimte hebben, zodat je alle spullen netjes kunt opbergen. Kies bijvoorbeeld voor een bureau met lades, lockerkast of archiefkast.

Tip 3: Ergonomische bureaustoel

Tegenwoordig is een ergonomische bureaustoel onmisbaar. Vrijwel alle werkplekken in Nederlandse kantoren zijn voorzien van een bureaustoel die ergonomisch verstelbaar is. Bij het inrichten van je thuiskantoor mag een ergonomische bureaustoel dan ook niet ontbreken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je last krijgt van fysieke klachten na een lange werkdag. Meer dan zes uur per dag zitten is ongezond en is van veel lichamelijke klachten de oorzaak. Een ergonomische bureaustoel is verstelbaar, waardoor je lichaam maximaal ondersteund wordt. Dit kan door de zithoogte, zitdiepte en leuningen perfect aan te laten sluiten op je lichaam voor een gezonde zithouding.

Tip 4: Kantooraccessoires

De basis van je werkplek bestaat natuurlijk uit een bureau en bureaustoel, maar ook kantooraccessoires is handig om te hebben. Denk bijvoorbeeld aan ordners, notitieblokken, schrijfwaar, printpapier, nietmachine, perforator en een printer. Deze kantoorartikelen zijn handig om te hebben liggen en komen altijd wel van pas.

Tip 5: Kantoorplanten

Wist je dat planten in je kantoor ervoor zorgen dat je productiever bent? Kantoorplanten zorgen voor een betere balans tussen luchtvochtigheid en zuurstofgehalte, waardoor je minder stress zal ervaren. Daarnaast zijn kantoorplanten uiteraard ook erg leuk om je kantoor mee op te vrolijken.

Andere bekeken ook:

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>