Verlopen cadeaukaart gevonden? Niet getreurd!

Jaarlijks verloopt er voor zo’n 250 miljoen euro aan cadeaukaartwaarde. Een astronomisch bedrag wat voor heel veel scheve gezichten zorgt. Zoek wat rond op de fora van Tros Radar en Kassa en je komt een stortvloed aan klachten tegen. En dat is ook niet zo gek, want er zijn steeds meer cadeaubonnen op de markt die juist gemaakt zijn om te verlopen, zo lijkt het.

Tip: bij Giftomatic kun je tegenwoordige ook terecht met een verlopen cadeaubon waar je tot 25 euro compensatie krijgt.

Experience cadeaubonnen verlopen het meest

Je hebt verschillende type cadeaubonnen. De klassieke cadeaubonnen zoals die van Coolblue, Bol.com, VVV en Douglas verlopen wel, maar dit komt niet zo heel vaak voor. Schattingen lopen uiteen maar het vaakst wordt 5% gesuggereerd. Dat is nog steeds veel geld als je alles bij elkaar optelt, maar het staat in schil contrast met de +-50% voor de experience cadeaubonnen.

De reden dat de cadeaukaarten van de klassieke retailers minder vaak verlopen is omdat zij een groot productaanbod hebben. Bovendien hebben ze veel inleverpunten, wat bij de ervaringsbonnen minder het geval is. Daarnaast zijn er nog een aantal beperkende factoren.

  1. Weinig aanbod; het word je moeilijk gemaakt om de cadeaubon in te ruilen omdat je maar een paar zaken terecht kunt.
  2. Korte houdbaarheidsduur; de bonnen hebben de kortst mogelijke verlooptijd wat wettelijk is toegestaan.
  3. Onduidelijk wanneer de cadeaubon precies verloopt; het is zoeken in de kleine lettertjes of het staat op de bon, die je niet zelf hebt ontvangen want je bent zelf niet de koper

Tot slot is bekend dat mensen niet heel eenvoudig een uitje inplannen, omdat je er toch even de agenda’s voor naast elkaar zult moeten leggen.

Naar schatting verloopt tussen de 40% – 60% van deze cadeaukaarten. Niet voor niets worden cadeaukaarten met korting aangeboden aan bedrijven als personeelsgeschenk.

Hoeveel cadeaubonwaarde verloopt er jaarlijks?

Er zijn geen betrouwbare cijfers in de markt te vinden omdat de bedrijven hier logischerwijs liever niet mee te koop lopen. De schatting is dat jaarlijks tussen de 200 en 250 miljoen euro verloopt.