Wat is het belang van voedingssupplementen bij bodybuilding?


  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Lifestyle
  • /
  • Wat is het belang van voedingssupplementen bij bodybuilding?

Voedingssupplementen in bodybuilding zijn chemische stoffen die dienen als aanvulling op de voeding, zoals aminozuren, mineralen en vitaminen. Het gebruik van deze elementen is zeer gebruikelijk bij sporters en atleten die voortdurend voedingsstoffen moeten vervangen en hun prestaties moeten verbeteren, en bij mensen met voedingstekorten.

Supplementen voor spiermassatoename – Hypertrofie

De supplementen die gebruikt worden voor de toename van de spiermassa moeten gepaard gaan met striktheid en discipline bij een routine van training, rust en dieet. Zonder deze drie factoren wordt het heel moeilijk om resultaten in spierhypertrofie te bereiken.

De sleutel tot het opbouwen van spieren is het innemen van de nodige hoeveelheid energie per dag. In die zin wordt gedacht aan een hypercalorisch dieet, dat wil zeggen dat meer calorieën worden geconsumeerd dan wat het lichaam nodig heeft om op gewicht te blijven. Indien het verbruik lager is dan het ideale, zal de toename van spiermassa nauwelijks optreden.

Eiwit speelt een prominente rol. Deze verbindingen zijn verantwoordelijk voor het leveren van de nodige elementen aan het lichaam voor de opbouw en ontwikkeling van spierweefsel. Zij dragen ook bij tot de preventie en het herstel van blessures die het gevolg zijn van een zwaardere training.

Soorten voedingssupplementen

Voedingssupplementen bij bodybuilding worden in een aantal categorieën onderverdeeld. Tot de belangrijkste behoren thermogene, vitamine-, aminozuur-, pre-hormonale, hypercalorische, hyperproteïne- en energieherstellende middelen. Elk type supplement is bedoeld voor een specifiek doel en de meest voorkomende zijn:

Supplementen om spiermassa te kweken
Voor het verkrijgen van spiermassa zijn twee soorten formules het vermelden waard: de eiwitsupplementen met langzame opname en de supplementen met hoge opname.

Van de stoffen met een hoge absorptie zijn BCAA, koolhydraten, glutamine en creatine enkele van de meest voorkomende. De eiwitten met een trage absorptie moeten dan weer bij voorkeur worden geconsumeerd vóór perioden waarin de betrokkene urenlang niet eet. Bijvoorbeeld, voor het slapen. Albumine is een van hen.

Hypercalorisch supplement
Hypercalorische supplementen worden aanbevolen voor mensen die moeilijk in gewicht kunnen toenemen of die een lage calorische waarde consumeren. Wie spiermassa wil kweken, heeft een voedingsplan nodig met, in sommige gevallen, meerdere maaltijden per dag.

Eiwitsupplementen

Wat betreft proteïnesupplementen zijn de belangrijkste:

Whey Protein
Whey Protein is een van de populairste supplementen bij mensen die aan lichaamsbeweging en sport doen. De samenstelling bestaat uit wei-eiwit met een hoge concentratie BCAA en glutamine. Het wordt aangeboden in drie soorten: gehydrolyseerd, geïsoleerd en geconcentreerd, elk meer geschikt naar gelang van de doelstelling.

Thermogene supplementen
Thermogene supplementen zijn vetverbranders. Zij helpen ook de eetlust te verminderen en dragen bij tot een verhoging van de energie en de fysieke gesteldheid, waardoor zij worden beschouwd als Pre workout supplementen. De formule bevat cafeïne en synefrine – een natuurlijk stimulerend bestanddeel dat helpt bij gewichtsverlies.

Caseïne
Dit eiwit is rijk aan belangrijke aminozuren voor ons organisme. Arginine, dat helpt bij de natuurlijke afgifte van het groeihormoon (HGH) en glutamine, dat essentieel is voor de spiergroei, zijn enkele voorbeelden. Caseïne wordt traag geabsorbeerd en voedt de spieren dus langer, waardoor katabolisme van eiwitten wordt voorkomen.

Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Buiten bereik van kinderen bewaren.

Deals die je niet mag missen

Apple Watch Series 3

PLaystation 5

Ring Video deurbel

Ook interessant

>